Klusdag 2 en dagtrip Srebrenica en Sarajevo - Reisverslag uit Sarajevo, Bosnië en Herzegovina van Kim Asseldonk - WaarBenJij.nu Klusdag 2 en dagtrip Srebrenica en Sarajevo - Reisverslag uit Sarajevo, Bosnië en Herzegovina van Kim Asseldonk - WaarBenJij.nu

Klusdag 2 en dagtrip Srebrenica en Sarajevo

Door: Kim van Asseldonk

Blijf op de hoogte en volg Kim

13 April 2016 | Bosnië en Herzegovina, Sarajevo

Hallooo!

Dag 3: Klusdag 2

Sorry gisteren helaas niet gelukt om een verslag te plaatsen, wifi was slecht of lag er om haverklap uit.

We hebben gisteren ook een stuk van de muur van wiskunde lokaal weer grotendeels op nieuw moet schilderen omdat een of andere Conciërge niks te doen had denk ik en deze de muur weer een stuk wit had gemaakt. Achteraf bleek het gewoon dat hij de muur opnieuw had gestuukt omdat deze zacht was op diverse plekken. Maar ja voor ons dus eigenlijk dubbel werk maargoed. Denk in oplossingen.

Daarna zijn we begonnen aan het tekenen en schilderen van de muurtekeningen.

Foto's van het gehele eindresultaat plaats ik morgen.

Dag 3: Dagtrip Srebrenica en Sarajevo

Vanochtend ging om 6u al de wekker. En zaten we zonder ontbijt gehad te hebben om 7u in de bus naar Srebrenica, dit is vanaf ons Motel 2 uur rijden. Onderweg hebben we gepicknickt met door het hotel meegegeven broodjes. Half 10 zijn we aangekomen bij het moslim kerkhof van de burgeroorlog.

Op dit kerkhof liggen ong. 6000 moslimse mannen begraven die tijdens de burgeroorlog die van april 1992 tot juli 1995 geduurd heeft zijn vermoord. Deze werden opgepakt en neergeschoten. De laatste 2 bleven leven, ze werden gedood nadat ze de andere slachtoffers weggesleept hadden. Zodat deze konden worden opgeladen en meegenomen in een vrachtwagen zodat ze ergen begraven konden worden. Dit vermoorden gebeurde door de Serven, op een berg waar veel Nederlandse soldaten moesten verdedigen.Maar zij hadden maar 20 kogels per soldaat dus mochten alleen schieten als ze werden aangevallen. De Serven kwam hier al gauw achter en liepen door en zo konden ze alle mannen die gevlucht zijn vanuit alle omgegeven gebieden naar deze berg om dat deze veilig zou zijn neergeschoten.

In Srebrenica denken ze nog steeds dat de schuld is van de Nederlanders dat er zoveel mannen zijn gedood. Omdat ze volgens huun al veel eerder iets hadden moeten doen. Maar dat konden ze niet omdat het Servische leger te groot en te sterk was.

Elk jaar worden er nog massagraven gevonden en vinden er identificaties plaats met DNA onderzoeken.
(Foto's hiervan plaats ik niet hier want de meeste zijn nogal aangrijpend, mocht je ze willen zien dan kan dat als ik terug ben)

Daarna een busreis gehad van 3 uur naar Sarajevo. Hier hebben we vrijetijd gekregen om zelf rond te kijken te shoppen.
Sarajevo is de hoofdstad van Bosnië. Er staan veel gebouwen waar gewoon nog de kogels gaten in te zien zijn. Sarajevo ligt in een dal en werd vanuit de bergen beschoten.
Alles wat bewoog was doelwit.

Na 3,5 hier rond gelopen te hebben met z'n alle wat gegeten en daarna weer terug naar het Motel.

Het was een lange vermoeide maar zeer indrukwekkende dag.

Morgen nog een laatste dag klussen daarna afsluiting met de kinderen. En dan vrijdag ochtend weer vertrek terug naar Nederland.

• 14 April 2016 - 01:23

Ollie:

Mooi verslag Kim!
    Succes met de laatste dag en een veilige terugreis !

• 14 April 2016 - 09:26

Lindsay:

Indrukwekkend. Veel plezier nog!